Jan Matejko w Paryżu

Podczas mojej ostatniej wizyty w Krakowie nie omieszkałam zwiedzić kilku muzeów. Jednym z nich była kamienica przy ulicy Floriańskiej będąca niegdyś domem

"Kazanie Piotra Skargi"
„Kazanie Piotra Skargi”

Jana Matejki. To w tym miejscu słynny malarz i kolekcjoner urodził się i umarł.

Pośród wielu pamiątek po artyście, jego prac oraz fragmentów jego zbiorów znalazły się również dwa ciekawe odznaczenia,  które zostały mu przyznane w Paryżu.

20160702_115125
Dyplom Ministra nadający Matejce medal za obraz „Kazanie Piotra Skargi” wystawiony w 1865 roku na Salonie

W  1865 roku Matejko wystawiał swój obraz na Salonie. Jury przyznało mu wówczas nagrodę, i to właśnie ona otworzyła malarzowi drogę do światowej kariery. W witrynie muzealnej możemy zobaczyć dyplom ministra przyznający medal, oraz samo odznaczenie –  odlew ze złota.

W posiadaniu muzeum znajduje się  również Order Legii Honorowej otrzymany od władz

Po lewej stronie Order Legii Honorowej, po prawej złoty medal z Salonu 1865
Po lewej stronie Order Legii Honorowej, po prawej złoty medal z Salonu 1865

francuskich za obraz „Unia Lubelska”  w 1870 roku.

Matejko został również odznaczony złotym medalem na Salonie w 1867 roku za obraz „Rejtan” przedstawiający protest Tadeusza Reytana przeciwko I rozbiorowi Polski na Sejmie Rozbiorowym.  Chociaż droga na Paryską wystawę wcale nie była prosta. Jeszcze przed jego publicznym wystawieniem, dzieło spotkało się z krytyką krakowskich kręgów konserwatywnych. Zarzucano mu m.in. aktualną wymowę polityczną. Gdyby nie

"Rejtan"
„Rejtan”

postawa hrabiego Ksawerego Branieckiego obrazu moglibyśmy nie podziwiać nawet dzisiaj i my. Namawiano go bowiem, aby obraz kupił, a następnie płótno ukrył lub zniszczył. Generał Władysław Zamoyski z kolei prosił Branickiego o interwencję u cesarza Napoleona III, w celu niedopuszczenia obrazu na paryską wystawę. Wszystkie te sugestie spotkały się z odmową Branickiego.

Mimo oporów ze strony paryskiej emigracji, zwłaszcza skupionej wokół księcia Adama Jerzego Czartoryskiego, obraz pokazano na wystawie w Paryżu w 1867, gdzie został nagrodzony złotym medalem. Do swoich zbiorów zakupił go cesarz Austrii Franciszek Józef I. W 1918 rząd niepodległej Rzeczypospolitej odkupił płótno przekazując je do zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie.

Na zdjęciu w ikonie wpisu paleta mistrza w jego pracowni przy ul. Floriańskiej w Krakowie.