Moulin Rouge

W przewodniku po paryskim życiu nocnym, w edycji z 1898 roku, tancerki kankana opisywane były jako armia młodych dziewcząt, które z taką elastycznyścią wyrzuciają nogi w górę, że nasuwa to podejrzenie, że mają co najmniej tak samo elastyczne morale...

6 października 1889 roku atmosfera na Montmarte była bardzo radosna. Otwarty został nowy teatr rewiowy, Moulin Rouge (Czerwony Młyn), co nie przeszło bez echa.

bal-douverture-en-1889-DEFPubliczność masowo przybywała  na Place Blanche aby odkryć ekstarawganckie miejsce z ogromnym parkietem, niespotykaną liczbą lustrer, balkonami będącymi ostatnim krzykiem elegancji. Panowała dzika atmosfera, show odbywał się nie tylko na scenie ale wszędzie dookoła. W tłumie mieszali się arystokraci z grubiaństwem, przechadzały kobiety lekkich obyczajów - wszyscy pozostając w euforycznym nastroju wieczoru.

Gospodarzami tego miejsca byli Joseph Oller i Charles Zidler. Nazywali je Le Premier Palais des Femmes (pierwsze miejsce kobiet) i byli przekonani o jego rychłym sukcesie.  Entuzjastycznie utrzymywali, że Moulin Rouge stanie się świątynia muzyki i tańca. Już od pierwszego dnia funkcjonowania rewii ich nadzieje się spełniły, a inne kabarety dopiero musiały zacząć się uczyć. Bale w Moulin Rogue szybko stały się bowiem wysoko cenionymi wydarzeniami w Paryżu.

W okazałych zakończeniach rewii prezentowano Francuskiego Kankana wykonywanego przez tancerki nazywane Chahuteuses (krnąbrne dziewczyny). Publiczność szalała i wszystkich porywał entuzjazm wywołany gwałtownymi rytmami. W przewodniku po paryskim nocnym życiu, w edycji z 1898 roku, tancerki kankana opisywane były jako armia młodych dziewcząt, które z taką elastycznością wyrzucają nogi przed siebie, że nasuwa to podejrzenie, że mają co najmniej tak samo elastyczne morale...

Wśród postaci związanych z kabaretem były takie, które przeszły do historii, choćby słynne tancerki La Goulue czy Jane Avril , uwieczniane niejednokrotnie przez Toulouse-Lautrec'a.  Inne osobowości sceny to La Môme Fromage, nazywana tak z powodu swojego młodego wieku, Grille d’Egoût, Nini Pattes-en-l’Air (‘nogi w powietrzu’) czy Yvette Guilbert.

programme-couv-revue-_le-coton-club-de-new-york_-4-juin-1937-DEFDo rozpoczęcia I wojny Światowej, Moulin Rogue była prawdziwą świątynią operetki. Twórczość Offenbacha wciąż służyła za oprawę muzyczną dla występów. Publiczność poddawała się nieustannie emocjom na widok ‘Voluptata’, ‘La Feuille de Vigne’, ‘Le Rêve d’Egypte’, ‘Tais-toi tu m’affoles’ i wielu innych rewii, których tytuły z biegiem czasu stawały sie coraz bardziej sugestywne.

W 1907 roku,  zadebiutowała na scenie Moulin Rouge w ‘La Revue de la Femme’ czarująca Mistinguett. Wkrótce wieść o jej wyjątkowym talentencie rozpowszechniła się  i zyskała miano Królowej Rewii.

Po zakończeniu I Wojny Światowej Moulin Rogue prowadział Francis Salabert. Ponieważ był raczej biznesmenem niż showmenem, zatrudnił Jacques-Charles'a jako dyrektora arystycznego rewii. Ten marzył o stworzeniu show z amerykańskimi tancerkami. Po wielu dyskusjach, przekonał Gertrude Hoffmann'a, dyrektora Hoffmann ballet, aby wspólnie rozpoczęli przedsięwziecie. W ten sposób zaczęto pracować nad rewią "New Your - Montmarte". W składzie amerykańskich tancerek znalazły się Siostry Dolly, Rosy i Jenny - pierwsze wystęujące  bliźniaczki w historii paryskiej rewii. Broadway'owski styl znacznie wpłynął na dotychczasowy kształt paryskiej sceny. Podczas pierwszego spektaklu Mistinguet, będąc pośród audytorium wiedziała, że właśnie dzieje się rewolucja.  W kolejnych latach to właśnie ona wraz z Jacques-Charles'em kreowała repertuar Moulin Rouge. Wielka pasja obojga zrodziła takie legendarne kreacje jak “Revue Mistinguett” w 1925, znan  ‘Ça c’est Paris’ w 1926 i wiele innych.

photo-avec-sacs-de-sable-DEFNic już nie było takie samo gdy w 1929 roku  ta dwójka silnych i głównych osobowości kabaretu zakończyła swoją karierę. Choć wciąż zdażały się wspaniałe momenty, jak chociażby cieszący się wilkim uznaniem publiczności Cotton Club, który odniósł wielki sukces w Nowym Yorku, czy też noce z Ray'em Venturą.

W latach 1939-1945 Paryż nie miał powodów do radości z powodu okupacji niemieckiej.

Jedynym promieniem słońca na kilka dni przed wyzwoleniem Paryża była Edith Piaf. Na scenie Mouin Rogue w tamtym czasie występował również młody Yves Montand.

Upłynęło sześć lat po zakończeniu II wojny Światowej gdy Moulin Rouge zaczyło odzyskiwać swoją dawną świetność. 22 czerwca 1951 roku Georges France (znany jako Jo France), założyciel Balajo, kupił Moulin Rouge i dokonał renowacji miejsca.

W 1955 roku menadżerami kabaretu zostali Joseph i Louis Clerico. W samym miejscu zarządzono w tamtych czasach małą rewolucję - a mianowicie wprowadzono kuchnię. Dzięki nowej formule spektaklów połączonych z kolacją Moulin Rouge stało się jedną z najbardziej wyszukanych paryskich atrakcji. Publiczności bardzo spodobała się nowa modyfikacja, a wieść o tym miejscu rozeszła sie poza granice kraju. Ludzie z każdego zakątka świata przyjeżdzali zobaczyć Moulin Rouge, niczym pomnik najpiękniejszej stolicy globu. Na scenie rewii występowali wówczas: Charles Trenet, Charles Aznavour, Line Renaud, Bourvil, Roger Pierre and Jean-Marc Thibault, Fernand Raynaud i inni.

extrait-2-revue-_frisson_-DEFW 1962 roku, Jacki Clerico, syn Joseph'a przejął zarządzanie Czerwonym Młynem. W dwa lata po objęciu kierownictwa nad rewią Jacki zorganizował nowe wydarzenie: na secenie stanęła konstrukcja gigantycznego akwarium gdzie nagie tancerki poruszały się jak zachwycające syreny przed nie mogącą wyjść z podziwu publiką.

Jacki nazywał swoje kolejne rewie zawsze na literę "F". Wówczas kierował sie przesądem. Obecnie pozostało to tradycją.

Frou Frou, Frisson, Fascination, Fantastic, Frénésie...jedna następowała po drugiej, aż do niezapomnianej Formidable, która do dziś dnia  przyjmowana jest entuzjastycznie przez publicznoć. Koronowane Głowy, międzynarodowe "grube ryby", gwiazdy showbiznesu..wszyscy spotkali się na Place Blanche 12 lutego 1988 roku aby uczcić setną rocznicę powstanie Moulin Rouge.

Źródło: Oficjalna strona kabaretu Moulin Rouge - tłumaczenie wybranych fragmentów własne

 

salon_de_locomotion_aerienne_1909_grand_palais_paris-580x390Wystawa samochodów z 7 -go grudnia 1904 roku - z tej okazji wielu ludzi z wyższych klas zebrało się w Moulin Rouge.  Zabawa trwała do późnych godzin nocnych.

dynamite-DEF-copieW 1850 roku Céleste Mogador dyrektor  Bal Mabille – która później stała się  Mabille Orchestra Moulin Rouge – wykreował nowy taniec - Quadrille. Osiem minut zapierającego dech w piersiach tańcka w perfekcynej harmonii do muzyki Offenacha. Morderczy rytm, elastyczność tancerek oraz figury na pograniczu akrobacji spowodowały wielkie zainteresowanie społeczności Paryża.

 

elvis-presley-2-DEF-220x220Elvis Presley zawsze gdy odwiedzał Paryż znajdywał czas aby pojawić się Moulin Rouge. Mówi się, że miał nawet romans z jedną z tancerek Kankana.

82 Boulevard de Clichy, 75018 Paris, Francja