Przyglądając się “Pudrującej kobiecie” z oddali, faktura obrazu zdaje się być bardzo regularna. Dopiero z bliska widać, że plamki są różnej wielkości i nakładane w różnym kierunku.

Ten obraz Georgea Seurata, będący obecnie w posiadaniu Courtauld Institute Gallery w Londynie, po raz pierwszy został wystawiony w 1890 roku na Salonie Niezależnych. Wówczas nie został szczególnie dostrzeżony ponieważ artysta wystawiał w tym samym czasie inne prace, które bardziej przykuły uwagę.

“Pudrująca się kobieta” trochę odstaje od pozostałych obrazów Seurata. Po pierwsze jest to portret – jeden z nielicznych jego pędzla. Po drugie obraz odsłania trochę prywatnego życia malarza,  którym tak na prawdę wiemy bardzo niewiele. Pozująca do niego kobieta to Madeleine Knoblock, jego kochanka. Co ciekawe miesiąc po wystawieniu tego obrazu urodził mu się syn.

Wizerunek kobiety,  która zamierza się upudrować, jest poniekąd trochę zabawny gdy zwrócimy uwagę na jej pełną skupienia twarz. Toaletka wraz z lusterkiem wydaje się być nad wyraz mała, a na górze konstrukcji przywiązana jest nieproporcjonalnie duża kokarda. W górze, na ścianie malutkie okienko. Czy Seurat chciał pośmiać się troszkę z próżności i kokieterii kobiet? Tego już się nie dowiemy.

“Pudrująca się kobieta” 1889-1990, 94,2 x 79,5 cm, Courtauld Institite London

Źródło: “Wielcy malarze, ich życie, inspiracje i dzieło.”

Pasjonuje Cię Paryż, Francja i sztuka?

Zapisz się na Newsletter, aby otrzymywać informacje o najnowszych artykułach!

Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie informacji o nowych artykułach, produktach, promocjach. W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Polityka prywatności