„Śniadanie wioślarzy” – 1881 Auguste Renoir

„Śniadanie wioślarzy” przedstawia taras pierwszego piętra restauracji. Podobnie jak w przypadku „Moulinde la Galette” Auguste Renoir zaprosił do pozowania  swoich przyjaciół.  Kobietą, która siedzi i zwraca się ku mężczyźnie w słomkowym kapeluszu jest Ellen Andree. Kobieta opierająca się o balustradę to prawdopodobnie Jeanne Samary, lub według innych hipotez Alphonsine Fournaise, której portret Renoir namalował dwa lata wcześniej. Kobieta bawiąca się z psem – to przyszła żona malarza Aline Charigot.

Podobnie jak w „Moulin de la Galette” namalowana scena żyje dzięki spojrzeniom krzyżującym się pod płóciennym dachem. Oglądając obraz mamy wrażenie, że w każdej chwili moglibyśmy przysiąść się do stołu.

Renoir w liście do Paula Bernarda: „Jestem w Chatou (…) i maluję wioślarzy, na co od dawna miałem ochotę”

Obraz jest pełen detali. Za ścianą zieleni widać żagle łódek płynących po rzece, na stole widoczne są pozostałości obiadu, naczynia, owoce.  Piękna martwa natura.

Obraz został zakupiony w tym samym roku przez marszanda Durand-Ruela i  mimo sprzeciwu Renoira wystawiony na VII wystawie impresjonistów w 1882. Renoir  chciał aby obraz został wystawiony na Salnie

„Śniadanie wioślarzy” „Le Déjeuner des canotiers” – Auguste Renoir, 1881, 129,5 x 172, 7 cm, Phillips Collection, Waszyngton