„Taras w Sainte-Adresse” 1867 – Claude Monet

W 1867 roku Camille jest w ciąży, a Monet nie ma ani grosza. (o ciężkiej finansowej sytuacji Moneta świadczą listy z tamtego okresu Listy Claude Moneta do Frederica Bazill’e) Zaproszony przez rodzinę spędza lato w Sainte-Adressa, miejscowości kuracyjnej gdzie wakacyjną porą zjeżdżają mieszkańcy Hawru. Jego ojciec i ciotka Lecadre, która finansową mu studia stanowczo odmawiają zgody na małżeństwo z Camille. Aby nie drażnić rodziny zjawia się u nich sam.

Mimo wielkiej troski o Camille i dziecko stale maluje. Czasem spotyka się z przyjaciółmi, gdyż w Sainte-Adresse zatrzymał się Guillemet, a nieopodal, w Honfleur jest Sisley.

Powstają wówczas obrazy: „Regaty w Saint-Adresse”, „Plaża w Saint-Adresse” i omawiany „Taras w Saint Adresse”. Ostatnie płótno wyróżnia się wśród pozostałych, malarz nazywa je „chińskim obrazem z flagami”. Nakładające się pionowe pasma koloru sugerują głębię; intensywne barwy oraz skośne cienie w istocie przywodzą na myśl lubiane przez Moneta japońskie sztychy.

W „tarasie w Sainte Adress” przedstawieni zostali członkowie rodziny; siedzący tyłem ojciec i ciotka Lecadre patrzą na morze, obok balustrady stoi kuzynka Jeanne-Marguerite Lecadre i rozmawia z młodym człowiekiem w cylindrze. Monet sprzedał ten obraz koledze Bazille’a, od którego odkupił płótno marszand Durand-Ruel, by z kolei sprzedać je w 1926 roku do Ameryki. Od 1967 roku. W chwili obecnej jest własnością Metropolitan Museum.

„Taras w Sainte-Adresse” 1867, Claude Monet, 98 x 129,9 cm, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork

Źródło: Wielcy malarze, ich życie, inspiracje i dzieło; Claude Monet, nr 2, Eaglemoss Polska; 1998