Bar w Folies-Bergere jest ostatnim dużym obrazem Maneta. Malarz był już chory, lecz znalazł jeszcze siły aby wykonać płótno, które przypieczętowało jego sławę. Jest to apogeum jego sztuki malarskiej: ulubione tematy są ujęte w nowej, uderzająco harmonijnej kompozycji. Na pierwszym planie znalazły się martwe natury. Oszczędność i prostota środków jakie wystarczają Manetowi by przedstawić dwa kwiaty w szklanym wazoniku są najlepszym dowodem na jego maestrię techniczną. Błysk w marmurowym stole jest echem sztucznego światła – elektryczności – absolutnego nowum w tych latach. Manet do końca pozostaje malarzem swej współczesności. Kompozycja Baru w Folies-Bergeres odpowiada subtelnej i bardzo osobistej koncepcji przestrzennej. Równolegle do baru lustro wprowadza widza w przestrzeń kawiarni. To wrażenie potęguje sztuczka z perspektywą: mężczyzna, którego odbicie widzimy po prawej stronie powinien stać za kelnerką.Ponieważ oba odbicia są przesunięte odnosimy wrażenie, że stoi z nią twarzą w twarz. Patrząc na obraz znajduje się także na przeciw niej.. Niewidzące spojrzenie pięknej ale tajemniczej barmanki mówi nam, że Manet musiał być również znakomitym psychologiem. Całość obrazu jest tak zorganizowana aby jak najlepiej przekazać panujący w barze zgiełk i hałas, które “odbija się lustrze”. Bar w Folies-Bergere jest świętem nie tylko dla oczu. Wydaj się, że w oglądaniu uczestniczą wszystkie zmysły: smak, słuch i dotyk.
Obraz znajduje się w Courtauld Institute w Londynie i KONIECZNIE trzeba go zobaczyć będąc w tym mieście. Jest pięknie wyeksponowany i na prawdę nie można oderwać od niego oczu. Generalnie muzeum jest godne polecenia, rozplanowane na kilku piętrach posiada w swoich zbiorach wiele pozycji francuskich impresjonistów.
Bar w Folies-Bergere, 1881-1882, 96 x 130 cm, Edouard Manet, Courtauld Institute Gallery, Londyn
Źródło: Wielcy Malarze, Ich życie, inspiracje, dzieło. Eaglemoss Polska sp. z o.o. 2002