Neoromantycy, zapomniany moment sztuki współczesnej 1926-1972

Musee Marmottan Monet 2 Rue Louis Boilly, Paris, France

Od 8 marca do 18 czerwca 2023 roku Musée Marmottan Monet prezentuje wystawę "Néo-Romantiques, Un moment oublié de l'art moderne 1926-1972". Ponad sto prac z kolekcji prywatnych i publicznych zostaje zebranych, aby (na nowo) odkryć jeden z pierwszych ruchów postmodernistycznych, oparty na kwestionowaniu abstrakcji i powrocie do malarstwa figuratywnego. Wystawa eksponuje artystów, którzy uczestniczyli w tym ruchu, takich jak Francuz Christian Bérard (1902-1949), Rosjanie Pavel Tchelitchew (1898-1957), Eugène (1899-1972) i Léonide Berman (1898-1976) oraz Holender Kristians Tonny (1907-1977). Zgromadzeni po raz pierwszy w Paryżu w latach 20. uczestniczyli w amerykańskiej, angielskiej i włoskiej scenie artystycznej, tworząc pomosty między Picassem, surrealizmem, artystami figuratywnymi XX wieku i sztuką żywą, dla której tworzyli  przedstawienia.

eur14

“Pastele od Milleta do Redona”

Muzeum d'Orsay 1 Rue de la Légion d'Honneur, Paris, France

"PastelsDe Millet à Redon" Musée d'Orsay w Paryżu ujawnia arcydzieła swojej bogatej kolekcji pasteli, prezentując 100 z 500 prac, które posiada w swoich zbiorach. Ekspozycja pozwala na odkrycie, lub ponowne odkrycie klejnotów kolekcji, wśród których znajdują się prace Milleta, Degasa, Maneta, Cassatt, Redona, Lévy-Dhurmera i wielu innych. Informacje praktyczne, miejsce, strona internetowa muzeum, cena - poniżej Zdjęcie i informacje ze strony muzeum.Pastele to odrębna technika, którą ciężko zaklasyfikować jednoznacznie do rysunku czy malarstwa. Można dzięki niej osiągać wspaniałe efekty kolorystyczne, jak i w wysublimowany sposób posługiwać się linią. Pastel był bardzo popularny w XVIII wieku do tworzenia portretów. W połowie XIX nastał jego renesans, ale tym razem artyści zaczęli używać tego medium również do innych tematów. Muzeum Orsay postanowiło zaprezentować 95 prac ze swojej kolekcji XIX wiecznych artystów. Tytuł wystawy „Od Milleta do Redona” nakreśla z jednej strony linię czasu na jakiej powstały eksponowane dzieła a jednocześnie sygnalizuje różnorodną i zmienną stylistykę twórców. Tym samym zwracając uwagę na wszechstronność tej techniki. Pamiętajmy, że Jean-François Millet (1814 1875) jest czołowym reprezentantem realizmu i słynnej szkoły barbizon, tymczasem Odilion Redon (1840 – 1916) to przede wszystkim symbolista. Tak więc mamy tu rozpiętość tematyczną od pracujących na roli chłopów, po mityczne sceny z pogranicza […]

EUR16

Léon Monet brat artysty i kolekcjoner

Musee du Luxembourg w Paryżu 19 Rue de Vaugirard, Paryż, France

Do 16 lipca w Muzeum Luxemburg w Paryżu trawa bardzo interesująca wstawa dedykowana starszemu bratu słynnego impresjonisty Claude Moneta. Léon Monet , do tej pory rzadko albo wcale nie pojawiał się biografii malarza. Fakt faktem, że drogi braci, trochę się rozeszły, gdy już byli leciwi. Za to jak się okazuje, we wczesnych latach Leon był dużym wsparciem dla młodego malarza, a także innych artystów z jego kręgu. Po pierwsze był chemikiem zajmującym się uwaga - kolorami. Pracował w fabryce kolorów i mieszkał Rouen, gdzie założył również stowarzyszenie przemysłowców. To na zaproszenie Léona Claude wybrał się do Rouen, i tam też stworzył słynny cykl poświęcony pięknej katedrze. Co więcej, Léon był kolekcjonerem. W czasach, gdy impresjonizmowi nie wróżono jeszcze przyszłości, Léon kupował obrazy Pissara, Renoira, Berthe Morisot, Sisleya czy Moneta wspomagając ich tym samym finansowo. Kurator wystawy, można powiedzieć „dokopała się” w archiwach departamentu, w którym znajduje się Rouen materiałów które pozwoliły na częściowe odtworzenie dawnej kolekcji. Okazało się, że Léon ją dość skrupulatnie dokumentował zdjęciami - i te właśnie zdjęcia prezentowane są również na wystawie.

Manet / Degas

Muzeum d'Orsay 1 Rue de la Légion d'Honneur, Paris, France

Manet / Degas Wystawa w Paryżu Dwóch artystów reprezentantów tak zwanego nowego malarstwa w latach 60 i 70 XIX wieku, których ścieżki zawodowe przeplatały się ze sobą.Édouard Manet (1832-1883) i Edgar Degas (1834-1917) Obaj urodzili się w Paryżu i byli prawie rówieśnikami. Pochodzili z dobrze sytuowanych rodzin i  tak samo rzucili studia prawnicze aby zająć się swoją pasją. Obracali się w tych samych kręgach i tak samo sprzeciwiali się dogmatowi promowanemu przez Akademie Sztuk Pięknych. Kształcili się indywidualnie u innych malarzy, po czym wypracowali własny styl i podejmowali nowoczesne, aktualne tematy, które kuły w oczy krytyków i bulwersowały publiczność. O ile jednak Degas widział sens w uczestniczeniu w alternatywnych wystawach organizowanych od 1874 roku wraz z grupą malarzy, okrzykniętych  impresjonistami, Manet nie zdecydował się dołączyć do stowarzyszenia rebeliantów. Był ich mentorem i im kibicował– szedł jednak obok, swoją drogą. Miał ambicje wymusić akceptacje nowego malarstwa na oficjalnych Salonach. Wystawa podzielona jest na sekcje, które dotyczą różnych etapów rozwoju artystycznego malarzy, począwszy od okresu kształcenia i kopiowania obrazów w Luwrze. Mnóstwo portretów, część poświęcona wyścigom konnym, popularnej rozrywce francuskiej śmietanki towarzyskiej , czy też rewelacyjna sekcja opisująca paryskie życie.  Na wystawę przyjechało wiele kultowych prac z USA czy innych muzeów.   […]

Surréalisme au féminin ?

Muzeum Montmartre w Paryżu 12, rue Cortot, Paryż, France

Musée de Montmartre prezentuje wystawę, której tytuł jest pytaniem: "Surrealizm kobiecy?", i która bada formy przynależności artystek i poetek do ruchu surrealistycznego. Wystawa przywołuje 50 kobiet poprzez prawie 150 eksponowanych prac. Przewiń poniżej do informacji praktycznych - miejsce, link, cena Zdjęcie ze strony muzeum

EUR15

Sarah Bernhardt

Petit Palais Avenue Winston Churchill 75008 Paris, Paris, France

Emblematyczna postać przełomu XIX i XX wieku, "Boska" Sarah Bernhardt (1844-1923), aktorka i artystka, jest przedmiotem wyjątkowej wystawy w Petit Palais. W muzeum znajduje się jeden z jej najpiękniejszych portretów namalowany przez jej przyjaciela Georgesa Clairina oraz kilka rzeźb, które sama wykonała. Wystawa prześledzi życie i karierę tego "świętego potwora", jak określił ją Jean Cocteau, poprzez ponad 400 prac, a także przedstawi mniej znane aspekty jej życia, takie jak działalność malarska i pisarska, ale przede wszystkim rzeźbiarska.

Degas w czerni i bieli

Jeżeli do tej pory sądziliście, że Edgar Degas, jeden z czołowych artystów zaliczanych do grupy impresjonistów,  był  tylko malarzem – to wystawa „Degas w czerni i bieli” w Bibliotece Narodowej w Paryżu może Was zaskoczyć. Pokazuje bowiem mało znaną stronę jego twórczości. Kilka sporych sal ekspozycyjnych wyplenione jest monochromatycznymi grafikami, które reprezentują rozmaite techniki jakie stosował artysta. Techniki reprodukcyjne jak  np.: Litografia, sucha igła, akwaforta, aquatinta i inne,  a także rysunki wykonane ołówkiem, kredką czy węgłem. A Jakie prace zobaczymy? Autoportrety , portrety ,  wizerunki kobiet przy toalecie, sceny w  operze czy domach publicznych. Degas wyrażał więc te same tematy z równym zaangażowaniem poprzez różne media. Któż nie zna przecież jego malarskich wersji baletnic? Jego zamiłowanie do czerni i bieli nie skończyło się jednak na grafikach. Degas robił również zdjęcia. Był zafascynowany nowym medium. Na  fotografiach zobaczymy pozujących mu przyjaciół,  a także jego samego uwiecznionego na  fotoklatce. To niesamowite, bo patrząc na tę część wystawy ma się wrażenie jakby Deagas stał jedną nogą w nowej epoce, a bądź co bądź kojarzy się zazwyczaj z panem od baletnic, który utkwił gdzieś w XIX wiecznej loży operowej. Artysta nie tylko sam wykonywał grafiki, ale  je również kolekcjonował. część jego zbiorów obejmująca prace […]

“Neapol w Paryżu”

W dniach 7 czerwca 2023 - 8 stycznia 2024 w Luwrze można podziwiać dzieła z neapolitańskiego muzeum CAPODIMONTE.  Capodimonte to jedno z nielicznych włoskich  muzeów, którego zbiory prezentują wszystkie szkóły malarstwa włoskiego. W Luwrze, w trzech różnych miejscach  wystawionych jest około sześćdziesięciu największych arcydzieł neapolitańskiego muzeum. 7 czerwca 2023 - 8 stycznia 2024  Skrzydło Denona, Salon Carré i Wielka Galeria Skrzydło Sully'ego, sala kaplicy 7 czerwca - 25 września 2023 r Skrzydło Sully'ego, sala zegarowa Trzydzieści trzy obrazy Capodimonte, tworzą dialog ze zbiorami Luwru -  Tycjana, Caravaggia, Carracciego. Wśród dzieł z włoskiego muzeum znajdują się Masaccio, Bellini, Parmigiano, de Ribera Wystawa objęta jest patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Republiki Francuskiej, oraz p. Sergio Mattarella, Prezydent Republiki Włoskiej. Kliknij aby zobaczyć mapkę wystawy: Mapka wystawy Więcej informacji poniżej:

17EUR

Gertrude Stein i Picasso

Musee du Luxembourg w Paryżu 19 Rue de Vaugirard, Paryż, France

wystawa

“Amedeo Modigliani. Malarz i jego marszand”

Prawie 110 lat temu w 1914 roku 23 letni Paul Guillaume poznał Amedeo Modiglianiego, włoskiego malarza, który przybył do Paryża 1906 roku. Jako jeden z pierwszych zafascynował się jego twórczością i stał się jego marszandem.  Przez jego ręce przeszło ponad 150 dzieł artysty, w tym obrazów, rysunków i rzeźb. Nieprzypadkowo wystawa Modigliani malarz i jego marszand zorganizowana została w muzeum Oragnerie. To właśnie to muzeum jest w posiadaniu kolekcji Pula Guillaume, która trafiła tu dzięki jego żonie no i po pewnych perypetiach…ale to dziś nie istotne. Tak więc Oranżeria jest w posiadaniu kilku obrazów Modiglianiego na co dzień, a do 15 stycznia2024 na wystawie czasowej możemy zobaczyć dzieła artysty które przyjechały tu z różnych muzeów: Mediolanu ,Cleveland, Dusseldorfu, Turynu, Avignon, Chicago, Toronto i kilku kolekcji prywatnych. Poniżej video realacja z wystawy: