Katedra w Rouen Claudea Moneta – największy cykl obrazów

Cykl obrazów Claude’a Moneta przedstawiający katedrę w Rouen to jeden ze wspaniałych dowodów na fascynację artysty efektami światła. To była największa „seria” pod względem liczby [około trzydziestu płócien] i stanowi spektakularną demonstrację głębokiego pragnienia Moneta, by uchwycić ulotność chwili.

Znamy inne cykle Moneta podejmujące studia zjawiska światła jak “Stogi” czy “Topole”.  O ile jednak w ich przypadku autor prezentuje nam wpływ światła na przyrodę, w Rouen mamy do czynienia z obiektem architektonicznym.

 

Katedra w Rouen Claude Monet

Katedra w Rouen Claude Monet
“Harmonia w kolorach niebieskim i złotym”
Muzeum d’Orsay
107 cm x 83 cm

Katedra w Rouen Claude Monet

Katedra w Rouen Claude Monet
“Harmonia w kolorach szarości”
Muzeum d’Orsay
100 cm x 65 cm

Katedra w Rouen – Claude Monet i studia światła

Należy jednak zauważyć, że to nie sama gotycka architektura była przedmiotem analizy. Katedra służyła jako medium dla osobistych badań Moneta, który starał się ukazać operując kolorem, jak jej forma ewaluowała  pod wpływem ciągle zmieniającego się światła. Takie podejście nasuwa myśl, że nawet motyw tak solidny i trwały jak pomnik podawany jest przemianom. „Wszystko się zmienia, nawet kamień”.

 “Codziennie dodaję i odkrywam coś, czego do tej pory nie zauważyłem. Jak trudno jest malować tę katedrę! Im dalej się posuwam do przodu, tym trudniej oddać mi to, co czuję”

Claude Monet

Powstanie katedr datowane jest 1894 rok. Monet namalował je na miejscu w dwóch kampaniach, a następnie wykończał w swojej pracowni w Giverny.

A jak wyglądała jego praca? Rozkładał swój warsztat w sklepie naprzeciwko katedry i tworzył kilkanaście obrazów jednego dnia. W miarę upływu czasu przechadzał się od jednego do drugiego płótna i malował kolejne sceny. Obserwował uważnie fasadę od momentu wznoszenia się słońca do końca dnia i podczas zmiany warunków atmosferycznych.

Była to ciężka, żmudna praca i nie zawsze był zadowolony z jej efektów. Kosztowała artystę wiele wysiłku fizycznego. W listach do Alice pisał: “To raczej oporna skorupa barw, a nie obraz”. Innym razem “Przez całą noc miałem straszne sny. Katedra waliła się na mnie, cała w błękitach, różach i żółcieniach”.

Katedra w Rouen

Rouen, katedra dziś

Katedra w Rouen – sukces cyklu Moneta

Na wiosnę 1895 roku marszand Durand – Ruel wystawił w swojej galerii 50 prac Moneta, w tym 20 płócien prezentujących cykl z Rouen. Wydarzenie było dużym sukcesem finansowym i prace dobrze się sprzedawały. Monetowi zależało jednak aby całość cyklu z katedrą nie uległa rozproszeniu. Decyzją prezydenta Francji Felixa Faure’s duża część obrazów została zakupiona dla narodu francuskiego.

5 obrazów z cyklu znajduje się w zbiorach muzeum d’Orsay, “Harmonia w brązie” zakupiona właśnie przez Państwo bezpośrednio do Moneta, oraz 4 przekazane do muzeum przez Isaaca de Camondo w 1911 roku.

Źródła: “Le musèe a 360 deg” Museum d’Orsay, “Monet wielka kolekcja sławnych malarzy” Oxford

Newsletter

Dołącz do grona subskrybentów!

Dziękuję za Twoje zainteresowanie! Otrzymałeś właśnie maila z prośbą o potwierdzenie subskrypcji !