Cha-U-Kao była tancerką a zarazem klaunem w Moulin Rouge i Nouveau Cirque oraz jedną z „muz” Tolouse-Lautreca. W przeciwieństwie do serii rysunków i litografii, na których Cha-U-Kao ukazana jest w blasku świateł, Lautrec prezentuje tu bardziej osobistą stronę tancerki, ukazując ją podczas przebierania w prywatnym pomieszczeniu. Na obrazie La clownesse Cha-U-Kao artystka została „przyłapana” przez malarza w trakcie zakładania błazeńskiego stroju. Obraz nie jest pozbawiony melancholijnej ironii. Ogromna kryza z żółtej gazy widziana w kontekście pozascenicznym wydaje się żałośnie śmieszna. Portret jest mało pochlebny – Lautrec podkreśla krągłość kształtów modelki. Warto też zauważyć w jaki sposób krótkie, przerywane ruchy pędzla przyczyniają się do oddania atmosfery niespokojnego ożywienia panującego przed spektaklem.
Powyżej małego stolika zawieszony jest portret lub lustro ukazujące odbicie starszego mężczyzny, który może być bliskim przyjacielem, adoratorem czy klientem tancerki.
La clownesse Cha-U-Kao, 1895 rok, 54 x 49 cm na kartonie, Muzeum Orsey Paryż.