Chociaż Edgara Degasa kojarzymy w pierwszej kolejności z serią obrazów poświęconych baletowi, w swoich pracach często podejmował temat ciężko pracujących kobiet – praczek i prasowaczek. Sami Paryżanie postrzegali nawet ten motyw za typowy dla prac artysty – w komedii “Konik polny” wystawionej w 1877 roku, autorstwa zaprzyjaźnionego z artystą Ludovica Helevy’ego – bohater malarz, wzorowany własne na Degasie, tworzy obraz ukazujący właśnie praczki.

Typ pracującej kobiety

Degas wykreował typ cieżko pracującej kobiety. W tamtych czasach były one symbolem francuskiego życia, zwłaszcza w biednych dzielnicach. Dzięki jego pracom możemy przyjrzeć się Paryżowi z drugiej strony, może nie tej najpiękniejszej – ale równie prawdziwej. To w zasadzie ciekawe, że malarz dość wyrafinowany i obyty na salonach sięgnął po taki temat. Podobno zainteresował się nim podczas swojego pobytu w Nowym Orleanie. Tamtejsze praczki przypominały mu o Paryżu, za którym bardzo tęsknił. Obserwował ich pracę, czynności – jak noszenie koszy z bielizną, pranie, prasowanie, zmagania z ciężkim wysiłkiem, momenty słabości. Wszytko to starał się uwiecznić w swoich rysunkach.

“Prasowacza” olej na płótnie, 92,5 x 74 cm, ok. 1869 r, NEUE PINAKOTHEK MONACHIUM Żródło: Wielka Kolekcja Sławnych malarzy, Oxford Educational

Ujęcie na obrazach

Pierwsze tego typu obrazy powstały w 1869 roku, jak “Prasowaczka” która obecnie znajduje się w muzeum w Monachium. Różni się ona jednak od późniejszych prac malarza o tej samej tematyce. Zarówno w postaci jak i otoczeniu dostrzegamy więcej szczegółów. Wyraźne rysy twarzy, nieobecny wzrok. W tle susząca się bielizna. Możemy wyobrazić sobie gorąc i wilgotność panującą w pomieszczeniu. W “Prasowaczkach” z 1884 roku (obraz na początku artykułau, olej na płótnie 76 x 81 cz, Muzeum d’Orsay w Paryżu Źródło: Wielka Kolekcja Sławnych malarzy, Oxford Educational, )  Degas skupia się wyłącznie na uchwyceniu sylwetki, najbardziej charakterystycznych gestach i pozach. Szczegóły nie są tak istotne. Widzimy wysiłek z jakim kobieta pochyla się nad żelazkiem i prasuje ubranie. Druga, przyłapana na chwili słabości – ziewa.

“Prasowaczka” 1873, olej na płótnie, 25 x 19 cm, Norton Simon Museum , USA . Źródło: wikipedia.org

Źródło: Wielka Kolekcja Sławnych malarzy, Edgar Degas 1834 – 1917 ,Oxford Educational, Poznań 2006

Pasjonuje Cię Paryż, Francja i sztuka?

Zapisz się na Newsletter, aby otrzymywać informacje o najnowszych artykułach!

Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie informacji o nowych artykułach, produktach, promocjach. W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Polityka prywatności