W trzech Tańcach Renoir powraca do motywu, który długo studiował swego czasu, gdy przygotowywał się do malowania Moulin de la Galette. W Tańcach na wsi (obraz środkowy) Renoir maluje Aline Charigot (swoją przyszłą żonę) w ramionach Paula Lothe, pojawiającego się również w Tańcach z Bougival (obraz pierwszy) i w Tańcach w mieście jako partner Marie-Clementine Valadon.
Na wszystkich trzech obrazach kobieta zachowuje równowagę unosząc się na palcach, z jedną nogą wysuniętą do przodu. Jej suknia wiruje w obu wersjach wiejskich (w XIX wieku Bougival było jeszcze wsią). Biały perkal obszyty jest czerwoną lamówką lub pokryty drukowanym wzorkiem. Dotknięcia różu i czerwieni odpowiadają ozdobom z sukienki lub wachlarza, albo cynobrowi kapelusza.
W tańcach w mieście ruch jest spowolniony. Wprawdzie poły fraka powiewają za tańczącym mężczyzną, ale obcięty ramą obrazu taftowy tren przygważdża kobietę do ziemi. Kolory są tu stosunkowo zimne. Niebieskie i zielone cienie pokrywają fałdy sukni stanowiąc kolorystyczne echo roślinności z drugiego planu.
Kilka różowych plamek odpowiada wpiętemu we włosy kwiatowi. Różnice społeczne zaznaczone są subtelnie i z wielką prostotą. W Tańcach na wsi widzimy wesołą bezpretensjonalną radość, w Tańcach w Bougival – radość mniej ostentacyjną, spokojniejszą. Tylko uroda kobiet pozostaje taka sama.
„Tańce w Bougival” 1882-1883; 180 x 90 cm, Auguste Renoir, Muzeum of Fine Art, Boston
„Tańce na wsi” 1882-1883; 180 x 90 cm, Auguste Renoir, Muzeum Orsay, Paryż
„Tańce w mieście” 1882-1883; 180 x 90 cm, Auguste Renoir, Muzeum Orsay, Paryż
Źródło: „Wielcy malarze, ich życie, inspiracje i dzieło” Wydawnictwo Eaglemoss Polska Sp. z o.o. 1998 r.

„Tańce na wsi” i „Tańce w mieście” w muzeum d’Orsay