Plakat, choć głównie pełni funkcję informacyjną, często bywa przy okazji formą ekspresji artystycznej. Potrafi wspaniale odzwierciedlić trendy epoki, zarówno jeśli chodzi o kontent merytoryczny, jak i stylistykę.
W tym wpisie chciałam Wam zaprezentować mistrzów plakatu, którzy na przełomie XIX i XX wieku tworzyli w Paryżu. Niektóre ich prace stały się bowiem ikoniczne i stanowią swojego rodzaju reklamę miasta.
Jeśli zwiedzacie Paryż, możecie często natknąć się na pamiątki z motywami pochodzącymi właśnie z plakatów. Z kolei w kramach na Sekwaną, u bukiniarzy znajdziecie mnóstwo ich reprodukcji.
Oczywiście projektantów plakatów było więcej niż przedstawiona przeze mnie piątka — niemniej jednak jest ona zdecydowanie reprezentatywna.
1. Jules Cheret
(1836 – 1933) mistrz czasów belle époque, zaliczany do współtwórców nowoczesnej sztuki plakatu. Podczas swojej kariery zawodowej stworzył około tysiąca plakatów dla music-halli, teatrów, przedstawień, włączając w to również projekty plakatów reklamujących takie produkty jak przekąski, leki czy lampy oliwne! W 1890 francuski rząd przyznał Chéretowi odznaczenie Legii Honorowej
2. Théophile Steinlen
(1859-1923) z pochodzenia szwajcar, swoje życie i twórczość związał z Paryżem. To, z czym dziś najczęściej go kojarzymy, to z pewnością Montmartre i…koty! Jeśli przechadzaliście się po sklepach z pamiątkami, to jest niemal niemożliwe, abyście się nie natknęli na gadżety z elementami jego twórczości.
Jego plakaty reklamowały rozmaite usługi i produkty codziennego użytku. Jest twórcą słynnego plakatu dla kabaretu Le Chat Noir i to właśnie ten motyw może być Wam szczególnie znajomy! Więcej o artyście w artykule Stainlen i jego koty
3. Henri Tolouse Lautrec
(1864 -1901) Henri Tolouse Lautrec był bez wątpienia jedną z kluczowych postaci świata artystycznego belle époque. Jego obrazy są dzisiaj dla nas kroniką nocnego życia Paryża. Kabarety, taniec, domy publiczne, gwiazdy parkietu — to główne tematy jego prac. Jako wnikliwy obserwator i uczestnik tego show świetnie sprawdził się w roli twórcy plakatu.
Był pod wrażeniem techniki graficznej, jaką jest litografia barwna, czerpał inspiracje od starszego kolegi Julesa Chereta i stylistyki art nouveau. Uproszczenia, barwne plamy, charakterystyczna typografia. Jego plakaty reklamowały głównie gwiazdy kabaretu i wydarzenia artystyczne. Są znane do dziś. Więcej o życiu i twórczości w artykule Henri Tolouse-Lautrec
4. Alphonse Mucha
(1860 – 1939) Alphonse Mucha urodził się w Republice Czeskiej, ale karierę artystyczną związał z Paryżem. Był niezwykle wszechstronnym artystą. Malował, rzeźbił, projektował, prowadził działalność dydaktyczną, wydał nawet podręcznik.
Wypracował indywidualny styl, nazywany Le style Mucha, który był powszechnie rozpoznawalny. Mucha to kwintesencja „art nouveau”: plama, linearność, ornamentyka, kwiecistość. Stworzył mnóstwo plakatów reklamowych i pracował dla wielu marek.
Sławię przyniosła mu współpraca z aktorką Sarah Bernhardt. 1 stycznia 1895 roku na ulicach Paryża pojawił się plakat autorstwa Muchy do sztuki „Gismonda”, w której grała Saraha. Była zachwycona tym afiszem. Między dwojgiem nawiązała się przyjaźń, podpisali również sześcioletni kontrakt, zgodnie z którym miał projektować dla aktorki plakaty, ale również dekoracje i kostiumy.
Więcej o życiu i twórczości artysty w artykule: Alfons Mucha – z Czech do Paryża po sławę
4. Cassandre
(1901 – 1968) Jego prawdziwe nazwisko to Adolphe-Jean-Marie Mouron. Urodził się na Ukrainie, w rodzinie francuskiej, w dzieciństwie dzielił czas między Rosję i Francję, gdzie ostatecznie osiadł w 1915 roku. Po przeprowadzce do Paryża studiował w École des Beaux-Arts oraz w Académie Julian.
Był grafikiem, scenografem teatralnym, malarzem. Wcześnie zainteresował się Bauhausem, czego wpływ znajduje odzwierciedlenie w jego kompozycjach. Jego plakaty wywarły duży wpływ na sztukę związaną z reklamą w pierwszej połowie XX wieku. Co ciekawe, podjął pracę projektant plakatów po to, aby finansować swoją działalność malarską. Okazało się natomiast, że to własnie w dzieidzinie designu odnósł olbrzymi sukces.
Cassandre jest też autorem kilku czcionek np. Acier Noir czy Piegnot. Po wojnie współpracował z domami mody. Jest m.in. autorem rozpoznawalnego dziś na całym świecie loga Yves Saint Laurent.
Polecam też artykuł o jednym z bardziej rozpoznawalnym plakacie Cassandre: „Dubo dubon dubonnet”
Jeśli artykuł okazał się ciekawy, będzie mi miło jeśli go udostępnisz.