“La Partie de bateau” lub “Canotier au chapeau haut de forme” 89,5  x 116,7 cm (“Cześć łodzi lub wioślarz w cylindrze”) Gustave Caillebotte

Skarb narodowy

“la partie du bateau” lub “Canotier au chapeau haut de forme” to obraz Gustava Caillebotta, który został pozyskany w ostatnich dniach przez muzeum d Orsay dzięki mecenatowi firmy LVMH.  

Dzieło to zostało uznane przez ministerswto kultury jako “un trésor national” czyli inczaej skarb/dobro narodowe. Jest wyjątkowe i to z kilku powodów.

Temat dzieła

Płótno przedstawia elegancko ubranego mężczyznę,  wiosłującego na rzece w Ile-de-France, w  Yerres w okolicy gdzie jego rodzina miała posiadłość. Być może meżczyzna był niedawno w mieście. Na głowie ma cylinder, zdjął marynarkę.  Właśnie zakończył dzień, albo zrobił sobie przerwę.

W czasie kiedy dzieło powstało, wioślastwo było bardzo popularne. Ludzie wypoczywali na łonie natury, w lasach, przy rzekach. Spacerowali, uprawiali sporty wodne.

Bardzo wile mieszkańców Paryża spędzało wolny czas poza miastem, nad brzegami Sekwany. Dlatego też  ten temat pojawiał się u wielu impresjonistów, dla których plener był naturalnym środowiskiem dla twórczości, a nowe rozrywki społeczestństwa ciekawym pretekstem do obrazu.

Tylko, że łódź czy ich pasażer  – przykładowo u Moneta czy Renoira – były  jedynie częścią pejzażu. Główną rolę odgrywała natura, a ludzie byli wplecieni w kompozycję.

U Caillebotta wioślarz jest w centrum, artysta koncentruje naszą uwagę na wysiłku, który towarzyszy mu podczas wytężonej pracy rąk. W zasadzie sadza nas w roli pasażera,  vis a vis wiosłującego.

Warto tu dodać że Gustave był zapalonym wioślarzem i uwielbiał żeglarstwo. Dlatego dobrze wiedział co maluje!

Caillebotte wioślarz w cylindrze

Caillebotte (po prawej) ze swoimi przyjaciłómi wioślarzami w Yerres, lato 1877 lub 1878. Brodacz po lewej przypoina trochę bohatera obrazu.

Żródło: fr.wikipeda.org

Najważniejsze prace Caillebotte’a

W 1879 roku Gustave Caillebotte zaprezentował ten obraz na czwartej wystawie czwartej wystawie grupy impresjonistów, pośród kilkunastu innych swoich prac o podobnej tematyce. Prace pokazane podczas tej wystawy uważane są za najważniejesze jego dzieła wystawiona za życia artysty.

Poszukiwany artysta

Chociaż powszechnie uważa się, że kolekcja impresjonistów Musée d’Orsay jest jedną z najważniejszych na świecie nie ma w jej zbiorach wielu prac Gustava Caillebota. Co więcej, w ogóle francuskie kolekcje narodowe mają ich w sumie tylko trzynaście!

Dotychczas w Musée d’Orsay nie było też prac artysty z okresu poświęconego tematyce sportów wodnych.

Kim był Gustave?

Gustave był bogato urodzony i odziedziczył duży majątek, dlatego mógł poświęcić się malarstwu, nie martwiąc się o pieniądze. W przeciewieństwie do innych swoich kolegów. Pomagał im i kupował ich obrazy.

Zmarł jednak w wieku 45 lat . Pozostawił po sobie około 500 obrazów. Kolekcję dzieł sowich kolegów: Renoira, Moneta, Maneta i innych Cézanne’a, zapisał państwu francuskiemu.

Więcej o życiu i twórczości artysty: TUTAJ

Ciekawostka

Muzeum d”orsay pozyskało obraz dzieki mecenatowi koncernu LVMH. Został on zakupiony za kwotę za kwotę 43 mln EUR.

W rzeczywistości dzieło będzie go kosztowało 4,3 mln EUR. Od 2020 roku system podatkowy w przypadku sponsoringu korporacyjnego, przewiduje obniżkę podatku równą 90% płatności, jesli dzieło klasyfikowane jest jako skarb narodowy. A to właśnie przypadk tegoż obrazu. Tak więc można uznać że za większość część tego dzieła złożyli się podatnicy francuscy. 

Pasjonuje Cię Paryż, Francja i sztuka?

Zapisz się na Newsletter aby otrzymywać informacje o najnowszych artykułach!

We don’t spam! Read our privacy policy for more info.