Folies Bergere 1880 rok

Folies Bergere 1880 rok

Folies Bergere to paryska rewia, której szczytowa sława oraz popularność przypada na lata 90. XIX wieku oraz lata 20. XX wieku. Jednak do dzisiaj, Folies Bergère pozostaje jedną z najsławniejszych sal koncertowych w Paryżu.

Folies Bergère zlokalizowana jest przy ulicy Richer pod numerem 32, należącej do paryskiej 9. dzielnicy. Sala koncertowa została oficjalnie otwarta 2 maja 1869 roku jako Folies Trévise.

W pierwszych latach istnienia na jej deskach były wystawiane operetki, pokazy komiczne oraz sztuki gimnastyczne. W późniejszym czasie władze kabaretu zmieniły nazwę na Folies  Bergere, pod którą sala istnieje do dzisiaj.

Sala szybko zyskała sławę dzięki wystawianym tam przedstawieniom muzycznym, w których często kobiety pokazywały się w skąpych kostiumach.

Josephine Baker 1928 rok

Josephine Baker 1928 rok

Folies Bergère było znanym miejscem występów „egzotycznych piękności” pochodzących głównie z Afryki.  W 1926 roku, afro – amerykańska emigrantka  Josephine Baker, – piosenkarka i tancerka  wywołała sensację nową rewią La Folie du Jour, w której wykonała numer  Fatou ubrana w spódniczkę z bananów. Jej roznegliżowany image oraz erotyczne figury przyciągały tłumy.

W Folies Bergere występowali:

  • Louisa Baïleche,
  • Pierre Boulez
  • Cantinflas
  • Charlie Chaplin
  • Maurice Chevalier
  • Dalida
  • Norma Duval
  • Fernandel
  • W. C. Fields
  • Ella Fitzgerald
  • Eugénie Fougère
  • Jean Gabin
  • Grock
  • Benny Hill
  • Zizi Jeanmaire
  • Elton John
  • Margaret Kelly Leibovici
  • Valérie Lemercier
  • Claudine Longet
  • Lisette Malidor
  • Marcel Marceau
  • Mistinguett
  • Yves Montand
  • Liliane Montevecchi
  • Nala Damajanti
  • La Belle Otero
  • Édith Piaf
  • Liane de Pougy
  • Yvonne Printemps
  • Raimu
  • Régine
  • Ginger Rogers
  • Frank Sinatra
  • Little Tich
  • Charles Trenet
  • Odette Valer
Przez 10 lat główną atrakcją spektaklów była amerykańska tancerka Loile Fuller.

Przez 10 lat główna atrakcja spektakli była amerykańska tancerka Loile Fuller.

Plakat autorstwa Jules Chéret’a

Lokal był przestronny i pięknie udekorowany. Znajdowała się w nim sala balowa, zimowy ogród, promenada i bar. Miejsce stało się również inspiracją dla artystów. Edouard Manet namalował obraz „Bar w Folies – Bergere”, z kolei Guy de Maupassant uwiecznił je w powieści „Bel Ami”. Również Henri Tolouse Lautrec rysował scenki z miejsca lub tancerki.

Historia nazwy Folies Bergeres

Folies – tak nazywano  miejsca,  gdzie arystokracja w swoim gronie oglądała nocne spektakle i występy baletowe. Nazwa powstała we Włoszech i odnosiła się do pawilonów służących rozrywce, stawianych w ogrodach lub wiejskich rezydencjach pośród drzew. I tak słowo Foglia – włoski liść przeistoczyło się we francuskie folies. Zgodnie z inną wersją słowo folies po francusku oznaczające „szaleństwa” odnosiło się właśnie do szaleństw wyprawianych w takich miejscach. Rewia znajdowała się przy ulicy Bergere, stąd 13 września 1872 roku przyjęła nazwę Folies -Bergere.

Źródła: wikipedia.pl, wikipedia.org; „Paryż Miasto sztuki i miłości w czasach belle epoque” PWN

Wnętrze kabaretu Folies Bergeres

Folies bergere
Folies bergere
Folies bergere
Folies bergere

Pasjonuje Cię Paryż, Francja i sztuka?

Zapisz się na Newsletter, aby otrzymywać informacje o najnowszych artykułach!

Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie informacji o nowych artykułach i moich publikacjach. W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Polityka prywatności