Rzeźba “Pocałunek” Augusta Rodina oryginalnie zatytułowana była “Francesca da Rimini’ i miała nawiązywać do tragicznej historii Pabla i Franceski, 13-sto wiecznej, włoskiej arystokratki uwiecznionej w “Piekle” “Boskiej komedii” Dantego.
Rzeźba początkowo miała dekorować słynne, monumentalne “Wrota piekieł”. Zakochani czytają właśnie historię Lancelota i Guinevere, kiedy podczas tej czynności znajduje ich mąż Franceski i postanawia zabić. Przyglądając się rzeźbie zobaczymy, że w jednej ręce Pablo trzyma książkę. Usta kochanków nie stykają się całkiem, co sugeruje, że pocałunek został przerwany nagłą śmiercią.
Przed stworzeniem docelowej rzeźby z marmuru, Rodin wykonał wcześniej kilka z gipsu czy brązu.
Kiedy krytycy po raz pierwszy ujrzeli rzeźbę w 1887, zasugerowali, że bardziej odpowiednią nazwa będzie “Le Baiser – Pocałunek”. Według Rodina rzeźba miała
oddawać wielką namiętność kochanków, jednak erotyzm jakim dzieło emanuje spowodowało początkowo kontrowersje. Wersja z brązu (79 cm wysokości) została wysłana w 1893 roku na wystawę do Chicago. Została tam jednak uznana za nieodpowiednią do wystawienia na oczy publiki.
Rzeźba z marmuru była zamówieniem rządu francuskiego, które zostało złożone na potrzeby Wystawy Światowej 1889 roku. Została jednak udostępniona szerokiej publiczności dopiero w 1898 roku na Salonie. W 1900 posąg przeniesiono do Musee du Luxemburg, aż wreszcie od 1918 roku możemy go podziwiać w Museum Rodin. Wymiary rzeźby to 181,5 cm x 112,5 cm x 117 cm
Rzeźba początkowo miała dekorować słynne, monumentalne “Wrota piekieł”.
Oprócz repliki z Chicago, istnieją tez inne, np ta zamówiona w 1900 roku do muzeum w Kopenhadze wchodząca w skład kolekcji NY Calsberg Glyptotek. Inna została zamówiona przez amerykańskiego kolekcjonera Edwarda Perry Warrena zamieszkałego w Lewis w Anglii. Duża liczba mniejszych rzeźb z brązu została wykonana przez firmę Barbedienne.
Dzisiaj w muzeum Rodina w Paryżu, w tamtejszym sklepie, też możemy nabyć sobie taką małą wersję rzeźby.