Oranżeria ogrodów Tuileries

Oddana w 2006 roku po remoncie Oranżeria, mieszcząca się w ogrodach Tuileries w Paryżu ma do zaoferowania dwie poetyckie wystawy: Nenufary Claude Oscara Moneta oraz kolekcję obrazów  Walera-Guillaume'a.

Muzeum Oranżerii prezentuje dwie wystawy: gigantyczne płótna z wizerunkiem lilii wodnych (cykl Nenufary) autorstwa Clauda Moneta oraz kolekcję marszanda Waltera- Guillaume’a

Monet pracował nad Nenufarami do ostatnich swych dni, mimo ciężkiej choroby. Zainstalowano je w Oranżerii zaraz po śmierci malarza w grudniu 1926-tego roku, a udostępniono publiczności już w maju roku następnego. Już wtedy były one wystawione w dwóch owalnych salach z naturalnym oświetleniem zenitalnym.

Diaporama-Orangerie_MG_05431Początkowo Oranżeria była budynkiem jednokondygnacyjnym. W latach 60-tych umieszczono jednak w Oranżerii – jako części Luwru – kolekcję Waltera- Guillaume’a; w tym celu przedzielono budynek na dwie kondygnacje, pozbawiając Nenufary naturalnego światła: ponadto trasa zwiedzania była skomplikowana i nielogiczna. Po trwającym sześć lat remoncie, w 2006 roku przywrócono  całą wysokość owych owalnych sal z Nenufarami, a także poprzedzającego je owalnego westybulu, który zgodnie z pomysłem Moneta nie jest niczym ozdobiony: przechodząc przez tą pustą białą przestrzeń doznaje się swoistego oczyszczenia wzroku. Przywrócono również  oświetlenie zenitalne udoskonalając je nawet – rozproszone światło dochodzi przez rozległy prześwit w suficie, z przestrzeni otwartej na zewnątrz, ale w niewidoczny sposób, wielkimi przeszkleniami i dodatkowo stonowane siatką. Uzyskano w ten sposób naturalne, równomiernie rozłożone światło w którym bajeczne bogactwo barw obrazów nie narzuca się, ale ujawnia się spokojnie i stopniowo.

A są tam wszystkie barwy świata, choć zlewają się w dominujące błękitno-liliowo-zielone tonacje – z wyjątkiem jednego panneau z mocnym Musee-de-l-Orangerie-galerie-630x405-C-OTCP-Marc-Bertrand-I-159-35_block_media_bigakcentem żółci. Są to na poły abstrakcyjne kompozycje – nie darmo widziano w Nenufarach zapowiedź abstrakcji chromatycznej. To naturalne oświetlenie daje zresztą do myślenia: za bardzo przyzwyczajamy się do ostrego światła reflektorów, wyobcowującego powierzchnią płócien z otaczającej atmosfery.

Walter Guillaume marzył o stworzeniu muzeum ze swojej prywatnej kolekcji. To marzenie, którego nie zrealizował za życia – spełniła jego żona Domenica. Kolekcja Guillaume’a, to dziesiątki obrazów Renoira, Matisse’a, Cézanne’a, Picassa z okresu różowego i z lat dwudziestych, André Deraina, Chaima Soutine’a i Utrilla, Modiglianiego, Celnika Rousseau, Marii Laurencin, do tego jedna sala pamiątek po kolekcjonerze i druga z częściową rekonstrukcją jego salonu – tym bardziej częściową że w dniu otwarcia nie była jeszcze gotowa.

Źródła: Fragment artykułu Piotra Błońskiego opublikowanego na http://www1.rfi.fr;  Strona muzeum http://www.musee-orangerie.fr/

Museums_Orangerie_1000x498
Musée de l’Orangerie; Jardin Tuileries, 75001 Paris, Francja