W muzeum Luksemburg do 28 stycznia trwa wystawa pod tytułem  „GERTRUDE STEIN ET PABLO PICASSO L’invention du langage” 

Pomysł zorganizowania takiej wystawy jest związany z  tegorocznymi obchodami 50.  rocznicy śmierci Picassa, Hiszpana — który związał swoje życie i twórczość z Francją.


Przeprowadzka do francji

Gertrudę Stein była amerykańską imigrantką żydowskiego pochodzenia, pisarką i poetką,  która przeprowadziła się do Paryża w 1903 roku zaraz po tym jak pojawił się w nim Picasso. 

Wspólnie ze swoim bratem Leo, Stein gromadziła w swoim paryskim mieszkaniu dzieła wielu awangardowych artystów, w tym Picassa, z którym połączyła ją wielka przyjaźń.

Podobnie jak Picasso stworzył kubizm — nowy język w malarstwie, ona zasłynęła z niekonwencjonalnego stylu pisania, który często charakteryzuje się powtarzającymi się frazami i brakiem tradycyjnej struktury gramatycznej. 

Wystawa rozpoczyna się kilkoma obrazami reprezentującymi awangardowy charakter kolekcji  Stron i szybko przechodzi do kubizmu Jeana Miro, Braqua no i oczywiście głównego bohatera — Pabla Picassa,  w tym jego malarskich szkiców do słynnego obrazu „Panny z Avinion”, który traktowany jest przez  krytyków jako punkt wyjścia do kubizmu.

Ten fragment ekspozycji nazywa się „Moment Paryski”, z niego przechodzimy do większej części „Momentu amerykańskiego”. Stein była bowiem postacią wpływową w wielu dziedzinach a jej eksperymenty z językiem i formą trwale wpłynęły na rozwój amerykańskiej literatury i sztuki  modernistycznej. Wystawa prezentuje przykłady tych różnorodnych inspiracji.

Warto też wspomnieć o ostatniej salce, gdzie na Stein patrzymy jako na ikonę, której życie i twórczość przyczyniły się do akceptacji różnorodności seksualnej i płciowej wśród artystów i pisarzy XX wieku. Sama była przez wiele lat w związku z Alice B. Toklas, który stanowił ważny element życia Stein i miał wpływ na wiele jej prac

Podzumowac jeśli ktoś, wybierając się do muzeum liczy na podzianie głównie Picassa – to nie jest to wystawa, która koncentruje się na mistrzu. To raczej ciekawa perspektywa i szersze spojrzenie na rozwój modernimzu, w którym Stain i Picasso postrzegani są jako swojego rodzaju wynalazcy, inspirujący kolejne pokolenia artystów.

Pasjonuje Cię Paryż, Francja i sztuka?

Zapisz się na Newsletter aby otrzymywać informacje o najnowszych artykułach!

We don’t spam! Read our privacy policy for more info.