„Niedzielne popołudnie na Grande-Jatte” 1884 -1886 – Georges Saurat

Obraz Seurata „Niedzielne popołudnie na Grande Jatte” został zaprezentowany na ósmej wystawie impresjonistów. Był zawieszony w oddzielnej sali, wraz z pracami Pissarra i Signaca. Następnie był zaprezentowany na drugiej wystawie Stowarzyszenia Artystów Niezależnych, oraz w 1887 roku w Brukseli.

Wszystko w tym obrazie zaskakuje: ogromny format, połączenie tematu typowego dla impresjonistów ze statycznością postaci, ale przede wszystkim technika. Gdy obraz obserwowany jest z daleka kolory uderzają swoją jednolitością i regularnością. Odnosi się wrażenie jakby malarz mechanicznie rozsiał na płótnie jednakowe, bliskie sobie kolorystycznie maleńkie punkty. Obserwując obraz z bliska widzimy, że punkty te są odmiennymi kształtem, kontrastowo różnobarwnymi, krótkimi dotknięciami pędzla. W celu uzyskania maksymalnej świetlistości malarz nie mieszał farb na palecie, ale nanosił je na płótno małymi plamkami tak zwanych barw komplementarnych, inaczej dopełniających. Zgodnie z prawem „optycznego zlewania się”, kolorowe punkty mieszają się obserwowane z oddali nadając obrazowi jego szczególną, elektryzującą  jasność.

„Niedzielne popołudnie na Grande-Jatte” 1884-1886, Georges Surat, 201 x 308 cm, The Art. Institute Chicago

Źródło: Wielcy malarze, inspiracje i dzieło, Georges Seurat, Eaglemoss Polska sp. z o.o., P.O. Polska Sp. z o.o .2002